Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuuston kokous 25.1.2024
Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut ja muut kuulijat
Sosialidemokraattinen ryhmä kiittää viranhaltijoita palvelujen verkostosuunnitelman työstämisestä tähän valmiuteen, jossa se nyt on.
Syyskuisessa lausunnossamme kiinnitimme huomiota investointisuunnitelman ja lainanottovaltuuden puuttumiseen, ennakkovaikutusten arvioinnin puutteisiin sekä tulevaisuussuunnitelmien vaillinaisuuteen koskien korvaavia palveluita ja niiden järjestämistä suljettavien palvelupisteiden asiakkaille.
Kiitämme sitä, että suunnitelmalle järjestettiin lausuntokierros ja tuloksia on koottu ansiokkaasti liitteeksi. Päätöksentekoon valmistuneessa versiossa on alustava vaikutusten ennakkoarviointi, laajempi katsaus hyvinvointialueen toimintaan eikä vain vastaanottopalveluihin, saavutettavuudelle muitakin mittareita kuin ajoaika sekä muutoinkin palvelujen verkostosuunnitelma on kehittynyt loppuvuoden aikana.
Visio on kehittynyt matkan varrella. Havaintojemme mukaan alkuperäinen visioteksti, joka edelleen päätöksentekoon tulleessa suunnitelmassa on, antaa ymmärtää, että kun hyvinvointikeskuksessa on kaikki palvelut, sote-keskuksessa ei ole kaikkia palveluita. Muun muassa tämä osa visiota sai syksyllä aikaan vastarintaa erityisesti hyvinkääläisissä ja sitten tapahtui seuraavia käänteitä. Lehdessä ja myöhemmin suullisissa infoissa palvelujohtaja kertoi, että hyvinvointikeskuksissa ja sote-keskuksissa on samat palvelut. Nyttemmin tämä linjaus löytyy palveluverkkosuunnitelman tiivistelmästä, jossa kerrotaan suunnitelman rakentuvan kuuden sote-keskuksen varaan, joista kolmea kehitetään hyvinvointikeskuksiksi.
Toinen visioon liittyvä muutos on Jokelan nouseminen sote-yksiköksi. Syksyisessä visiossa vain Pornainen oli sote-yksikkö. Tämän muutoksen taustalla vaikuttaa aktiivinen kansalaistoiminta ja poliittisten ryhmien tuki asialle.
Toimipisteverkon muutoksia kohtaan on paljon vastustusta. On selvä, että oman terveysaseman sulkeutuminen tai palveluvalikoiman muutokset eivät ole kenenkään toive tai mieluinen kehityssuunta. Ollaan vaikeiden asioiden äärellä. Aluevaltuuston ja aluevaltuutettujen kannanotoissa näkyy oma asuinkunta ja asuinpaikka ja siten inhimillinen piirre puolustaa omaa aluetta. Näin päätöksenteko on tietenkin entistä hankalampaa.
Suunnitelma on täydentynyt ja pituus lisääntynyt yli sadalla sivulla syyskuussa julkaistun version jälkeen. Sosialidemokraattinen ryhmä esittää huolen siitä, että onko tarkoituksenmukaista lisätä tekstiä näin suurissa määrin ja katoaako dokumenttiin punainen lanka ja organisaation mahdollisuus yhteiseen ymmärrykseen ja tilannekuvaan muutoksesta. Aluepäättäjälle ja asukkaalle tuotettu dokumentti on haaste, eikä omaksumista helpota paikoin maalaileva ja markkinahenkinen teksti.
Palvelujen verkostosuunnitelman visio kolmennimisistä palveluyksiköistä ei saa sosialidemokraattiselta ryhmältä kannatusta. Sinänsä visio erilaisista yksiköistä on kannatettava ja palvelut kannattaa koota sopusuhtaisesti alueemme eri osiin. Ryhmämme esittää poistettavaksi suunnitelmasta hyvinvointikeskus-nimityksen. Näin kaikki palveluyksiköt olisivat joko sote-keskuksia tai sote-yksiköitä.
Hyvinvointikeskus -nimi hämärtää ymmärrystä julkisesta sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita tarjoavasta yksiköstä. Sosiaali- ja terveydenhuoltoon viittaaminen on selkeämpi valinta.
Sote-keskukset voivat tarjota niin julkisia kuin yksityisiä tai kolmannen sektorin palveluita ja nämä ratkaisut on syytä tehdä jokaisen palvelupisteen kohdalla erikseen tarpeen ja erilaisten resurssien mukaisesti.
Sosialidemokraattinen ryhmä katsoo, että merkittävät toimitilamuutokset tulee perustella ja suunnitella projektikohtaisesti ja tuoda valtuuston päätettäväksi. Esitämme pykälän päätöstekstiin kahta lisäkohtaa siten, että kohdaksi kolme tulisi:
”Jokelan, Pornaisten, Kellokosken ja Rajamäen terveysasemista palveluineen toteutetaan sote-yksikköselvitykset ja Hyvinkään terveysasemasta sote-keskusselvitys vuosien 2024-2025 aikana. Päätökset terveysasemien käytön jatkosta tai muuttamisesta sote-yksiköiksi tai sote-keskuksiksi tuodaan valtuuston tehtäväksi selvitysten valmistuttua.”
Perusteluna tälle lisäysesitykselle on se, että hyväksyessämme nykyisen esitetyn suunnitelman, linjaa se valmiiksi sen, että Jokela ja Pornainen muuttuu sote-yksiköksi ilman sote-yksikköselvitystä, Kellokosken ja Rajamäen osalta selvitetään ja muutetaan sote-yksiköksi ja sitten vuoden 2030 osalta ei ole mitään takeita yksiköiden olemassaolosta. Linjakkaampaa olisi kohdella kaikkia yksiköitä samalla tavalla.
Lisäksi nykyinen palveluverkko ei anna riittävän hyvää kuvaa siitä, mitä palveluita tai toimintoja sote-yksikkö pitää sisällään. Suunnitelman mukaan se voi olla mitä tahansa satunnaisista rokotuspisteistä kotiin vietäviin palveluihin. Uusi malli tulee kuvata ennen siihen siirtymistä tai selvittää toiminnan alasajon vaikutukset.
ja kohdaksi neljä esitämme lisäystä:
“Kiljavan sairaalan nykyisistä tiloista ei irtauduta, ennen kattavan selvityksen valmistelemista vaihtoehtoisesta tilaratkaisusta kuntoutukselle. Selvitys valmistellaan vuosien 2024-2025 aikana ja päätökset Kiljavan sairaalan tilojen jatkokäytöstä, tai uudesta tilaratkaisusta, tuodaan valtuustolle tehtäväksi selvityksen valmistuttua.”
Perusteluna lisäykselle se, että tätä ei missään todeta kirjallisesti jollemme sitä lisää. Nyt suunnitelmassa linjataan nykyisistä tiloista irtautuminen ennen kuin vaihtoehtoa on kartoitettu.
Sosialidemokraattinen ryhmä ei muutosesityksillään romuta palveluverkkosuunnitelmaa, sen visiota tai lyö kapuloita investointineuvotteluiden rattaisiin. Kiitämme yhteisestä taipaleesta palveluverkkosuunnitelman työstössä niin viranhaltijoita kuin muiden valtuustoryhmien jäseniä.
Sosialidemokraattisen aluevaltuustoryhmän puheenjohtaja
Pirja Vitikka-Koponen
MUUTOKSEMME PÄÄTÖSTEKSTIIN, kohdat 3 ja 4
Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää hyväksyä
- liitteen mukaisen palvelujen verkostosuunnitelman 2023–2030 ja
- edellä listatekstissä esitetyt periaatteet 1–7.
- Jokelan, Pornaisten, Kellokosken ja Rajamäen terveysasemista palveluineen toteutetaan sote-yksikköselvitykset ja Hyvinkään terveysasemasta sote-keskusselvitys vuosien 2024-2025 aikana. Päätökset terveysasemien käytön jatkosta tai muuttamisesta sote-yksiköiksi tai sote-keskuksiksi tuodaan valtuuston tehtäväksi selvitysten valmistuttua.
- Kiljavan sairaalan nykyisistä tiloista ei irtauduta, ennen kattavan selvityksen valmistelemista vaihtoehtoisesta tilaratkaisusta kuntoutukselle. Selvitys valmistellaan vuosien 2024-2025 aikana ja päätökset Kiljavan sairaalan tilojen jatkokäytöstä, tai uudesta tilaratkaisusta, tuodaan valtuustolle tehtäväksi selvityksen valmistuttua.
Jaa tämä artikkeli