Aluevaltuusto 4.4.2024 – Valtio edellyttää sote-kustannusten leikkaamista: hyvinvointialueet kohtuuttomassa pakkotilanteessa

Ajankohtaista,Ryhmäpuheenvuorot

SDP:n ryhmäpuheenvuoro: § 25 Tuottavuus- ja taloudellisuusohjelma

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut. Lienemme samaa mieltä siitä, että meidän tulee edelleenkin uudistaa toimintaamme, vahvistaa palveluketjujen toimivuutta ja varmistaa palvelujen saatavuus asukkaiden tarpeiden ja muuttuvan elämisen ympäristön suuntaisesti. 

Uudistamisella uskomme olevan myönteisiä vaikutuksia asukkaisiin, henkilöstöön ja myös kustannuksiin. Tavoitteena tulee olla vaikuttavuuden kannalta realistinen kustannustaso. Tätä meidän pitää tehdä joka tapauksessa jatkuvasti. 


Tuottavuus- ja taloudellisuusohjelma sisältää uudenlaisia avauksia esimerkiksi väestövastuuperusteisista ikäihmisten palveluista sekä suun terveydenhuollon allianssimalleista. Ohjelmassa otetaan esille tiimimallien edelleen kehittämistä paljon tai erilaisia palveluja tarvitsevien hoito- ja palveluprosessiin, sote-yksikön toimintatapaa pilotoidaan ja liikkuvia palveluja lisätään.

Nyt olemme kuitenkin Orpon hallitusohjelman johdosta pakotettuja leikkaamaan kustannuksia lyhyellä aikavälillä ja osin juustohöyläämällä myös juuri sieltä mistä koko sote-uudistuksen tavoitteiden näkökulmasta ei pitäisi – tavoitteenahan on vahvistaa perusterveydenhuoltoa ja sosiaalihuollon palveluja sekä ennaltaehkäisyä. 

Hallitusohjelman mukaan hyvinvointialueiden tulee leikata kustannuskehitystään muutamassa vuodessa 1,4 miljardilla eurolla. Siksi emme saa merkitä vuodelle 2026 valtion jälkikäteisrahoitusta enempää kuin mitä valtio on painelaskelmissaan meidän hyvinvointialueelle merkinnyt rahoitusta ja tälle asialle emme itse voi mitään – valtio määrää. 

Valtion tavoitteena on, että hyvinvointialueet leikkaavat toimintaansa ja näin kustannuksiaan niin paljon, että vuodelle 2026 ei juurikaan jää maksettavaksi jälkikäteisrahoitusta, ja siten tuo 1,4 miljardin kustannuskehityksen leikkaus hallitusohjelman mukaan tulisi toteutumaan. Valtio suunnittelee myös lisättäväksi hyvinvointialueen omarahoituksen osuutta, joka asteittain kasvaisi jopa 30 prosenttiin – tavoitteena tehostaa kannustavuutta. Jälkirahoituksen määrää ei siis korvattaisikaan täysimääräisenä.   

Valtio Orpon hallituksen johdolla sanelee ehdot ja ohjaa tiukasti jopa mikromanageeraamisen tavoin – näennäisen vuorovaikutteisesti. Meidän pitää saada valtion lupa investointiohjelmassamme myös mikäli haluamme tehdä uusia vuokra- tai leasing-sopimuksia. 

Valtionvarainministeriön rooli vahvistuu edelleen hyvinvointialueen ohjaamisessa. Näemme varmasti usein VM:n virkahenkilön kertomassa miten sotea tulee kehittää. 

Sosialidemokraattisen valtuustoryhmän mielestä tämä ei ole sote-politiikan kannalta hyvä asia – rahaan liittyvät tavoitteet uhkaavat syrjäyttää ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät tavoitteet.   

Nyt olemme merkittävän ja murheellisen tilanteen edessä, kun alueellamme on säästettävä merkittävästi niin palveluista kuin henkilöstöstä. 

Tuottavuus- ja taloudellisuusohjelmamme on pitkälti kooste jo aiemmin hyväksymiemme Hyvinvointialueohjelman, Palvelujen verkostosuunnitelman ja useiden kehittämishankkeiden toimenpiteistä. 

Aiemmin hyväksytyissä ohjelmissa, ei kuitenkaan ole tavoitteena ollut vähentää omaa henkilöstöä tai leikata henkilöstön hyvinvointiin liittyvistä eduista, koulutuksista jne. Eikä myöskään juustohöylätty esimerkiksi avustuksista ja siitä ainoasta ei-lakisääteisestä palvelusta eli alle 20-vuotiaiden maksuttomasta ehkäisystä. 

Avustuskohdassa oleva -0,5 Me leikkausesitys koostuu erilaisista osista, kuten järjestöavustukset, omaishoidon tuen avustukset, toimeentulotuki. Toimeenpanon yhteydessä näemme vasta mitä oikeasti on realistista noista leikata tai voidaanko leikata lainkaan. Kunkin leikkauksen seurauksia tulee arvioida.

Henkilöstöä koskeville yhteistoimintaneuvotteluille on varattu -14 miljoonan euron kustannusvähennykset erilaisin keinoin. Noin -150 henkilötyövuoden vähennys meidän vajaasta 4400 henkilötyövuodesta ei kohdennu asiakas- ja potilastyöhön suoraan, mutta välillisesti kyllä, jos lähiesihenkilöt ja asiakas- ja potilastyötä tukevat asiantuntijat vähenevät. Kannattaa muistaa, että meidän hyvinvointialueen johtamisrakenne ja esihenkilöiden määrä on ohut jo nyt. 

Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä pitää suoraan sanottuna järkyttävänä sitä, että olemme hyväksymässä yt-neuvotteluiden ja irtisanomisten aloittamista. Edellä mainittu 150 henkilötyövuoden vähennystarve ei siis ole toteutumassa kaikki irtisanomisten muodossa, mutta ajattelemme, että alueellamme ei ole ylimääräisiä työntekijöitä.

Hyvinvointialueiden ensimmäinen toimintavuosi 2023 toteutui koko Suomen tasolla siis 1,3 miljardia euroa alijäämäisenä. Aina ison reformin toimeenpanokokemusten myötä lainsäädäntöä tulee tietenkin korjata muuttuneiden olosuhteiden perusteella. Talouden sopeutustoimille tarvitaan nyt enemmän aikaa. Alijäämän kattamisvelvoite muutamassa vuodessa nykyisessä toimintaympäristössä on riskialtista. Taloudellisuusohjelman noudattaminen voi kurjistaa sote-palveluitamme ja romuttaa hyvää kehityskulkua.  


Kuten ohjelma-asiakirjan alussa kerromme valtiolle, on myös riski siihen, että palvelujen saatavuus ja laatu heikkenee – ohjelmassa kuvataan 10 merkittävää riskiolettamaa. Tässä muutama ote ohjelmasta:

“Toimenpiteet lisäävät alueen asukkaiden palveluvelkaa, supistavat palvelujen verkostoa ja vaikeuttavat hoidon saatavuutta sekä lyhyellä, että pitkällä aikavälillä.”  

“Talouden tasapainottamisohjelma ei vaaranna Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen strategian ja palvelustrategian toteuttamista pitkällä aikavälillä tarkasteltuna. Sen sijaan lyhyellä aikavälillä on riski lakisääteisten palvelujen riittämättömyydestä.” 

Äsken aluehallitukselle annetussa vuoden 2023 raportissa toiminnan laadusta ja potilas- ja asiakasturvallisuudesta, kuvataan useiden seurantamittareiden avulla, miten toimintamme on kehittynyt hyvään suuntaan niin asukkaiden kuin henkilöstön näkökulmasta. Tämä voi vaarantua.  

Tuottavuus- ja taloudellisuusohjelma sisältää paljon toimenpiteitä, joilla pyritään leikkaamaan kustannuskehitystä – ns. “säästämään”. SDP:n valtuustoryhmän näkemys on, että suurin osa säästötoimista ei missään tapauksessa olisi kannatettavia ja niiden vaikutukset ovat todennäköisemmin negatiivisia kuin veisivät yksilön tai yhteisön näkökulmasta terveyden, hyvinvoinnin tai turvallisuuden osa-alueita paremmiksi.

Tässä tilanteessa olemme kuitenkin pakotettuja hyväksymään ohjelman. On myös hankalaa nimetä joitain säästötoimia toisia haitallisemmiksi ja toisaalta on haitallista vähentää henkilötyövuosia – sen vaikutuksia on täältä aluevaltuustosta mahdoton arvioida. Emme halua lisätä säästöpaineita henkilöstöstä. 

Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä on valmis osallistumaan säästötoimiin päätöksentekoelinten palkkioissa. Syksyllä tulee arvioitavaksi 2025 aloittavan uuden valtuustokauden toimielimet ja palkkiosääntö kokonaisuudessaan. 


Mitä SDP-valtuutetut päättävät tänään?

Ensiksi: hyväksymme Tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman, jonka toivomme tulevan hyväksytyksi myös valtionvarainministeriössä meille annettujen lainaehtojen mukaisesti.

Toiseksi: tuemme ohjelman toimeenpanoa niin, että minimoidaan eri toimenpidevaihtoehtojen negatiivisia vaikutuksia asiakas- ja potilaspalveluihin ja henkilöstön pito- ja vetovoimaan. Tehostaminen kulkee käsi kädessä vaikuttavuuden kanssa – ihmisen terveys- ja hyvinvointihyöty edellä – periaatteella. 

Ja kolmanneksi: käymme vastuupäättäjinä jatkuvaa vuoropuhelua johdon ja henkilöstön sekä keskeisten kumppaneiden kanssa sote-uudistamisen tavoitteista ja painopisteistä ja toimenpiteiden kohdentumisesta.    


Tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman valmistelu on tehty lyhyessä ajassa, ja on vaatinut paljon tunteja erityisesti johtoryhmältä. Suuret kiitokset jokaiselle sekä myös henkilöstölle  monista toiminnan muutos- ja säästöehdotuksista.  

Kiitos myös luottamushenkilökollegoille yhteistyöstä ja uurastuksesta tässä prosessissa. 

Me yhdessä vastaamme siitä, että toimimme hyvinvointialueen ja sen asukkaiden sekä henkilöstön parhaaksi. Yhteistyössä henkilöstön kanssa pyrimme neuvotteluissa löytämään mahdollisimman oikeudenmukaiset ratkaisut. Luomme yhdessä edellytykset vastata ihmisten sote-palvelujen erilaisiin tarpeisiin niin, että toimimme tehokkaasti mutta samalla vaikuttavasti terveyttä ja hyvinvointia sekä luottamusta vahvistaen. 

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen sosialidemokraattinen valtuustoryhmä

Pirja Vitikka-Koponen
sd. aluevaltuustoryhmän puheenjohtaja