Aluevaltuusto 13.6.2024: Vastauspuheenvuoro §47 Vastaus valtuustoaloitteeseen

Ajankohtaista,Ryhmäpuheenvuorot

Vastauspuheenvuoro aluevaltuuston 13.6.2024 kokouksessa
§47: Vastaus valtuustoaloitteeseen: Asumispäivystysyksikön perustaminen omana tuotantona Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät aluevaltuutetut ja muut kuulijat!

Sosialidemokraattinen aluevaltuustoryhmä teki tämän valtuustoaloitteen tilanteessa, jossa nykyiset hallitusohjelman kirjaukset eivät vielä olleet selvillä. Lähtökohtana aloitteelle oli Hyvinkään Toimarin toiminnan päättyminen viime kesänä ja Nestorihankkeen raportin toteamus alueemme riittämättömistä palveluista asunnottomille. Ongelmana todettiin myös selkeän palveluketjun puuttuminen ostopalveluista Keusoten palveluihin. Toimarin toiminnan päättyminen osoitti, miten haavoittuva ratkaisu ostopalvelu on pienen, mutta hyvin haavoittuvassa asemassa olevan asiakasryhmän palvelussa. Nestorihankkeen raportti taas sen, miten tärkeää niin taloudellisesta, ennaltaehkäisyn kuin inhimillisestä näkökulmasta olisi toimiva palveluketju asunnottomuuden hoidossa.

Esitimme, että keusote selvittää asumispäivystysyksikön tarvetta omana palvelutuotantona, sen aiheuttamia kustannuksia, vaikutuksia asiakkaiden palvelupolkuun ja vaikuttavuutta sekä vaikutuksia muiden, raskaampien palvelujen käyttöön.


Haluamme kiittää tehdystä selvitystyöstä. Siinä on erinomaisen hyvin esitetty kolmea vaihtoehtoa ja tarkasteltu kustannuksia ja muita vaikutuksia. Kiitos tästä selvityksestä kaikille siihen osallistuneille.

Vuosi on kulunut ja tänä päivänä hallitusohjelman kirjaukset ovat selvinneet ja niiden toteuttaminen on alkanut. Hallitusohjelma sisältää tavoitteen pitkäaikaisasunnottomuuden poistamisesta vuoteen 2027 mennessä. Pitkäaikaisasunnottomuuden poistamiseen tullaan osoittamaan pysyvää rahoitusta, esim. asumisyksiköille suunnataan ARA- avustusta ja korkotukilainoja. Hyvinvointialueet ovat siis oikeutettuja hakemaan rahoitusta pitkäaikaisasunnottomuutta poistaviin investointeihin sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämiseen ja käyttöönottoon. Kannustamme keusotea hyödyntämään tätä mahdollisuutta jatkossa.

Tavoite pitkäaikaisasunnottomuuden poistamiseen on erinomainen ja kannatettava. Valitettavasti samalla kun hallitus antaa, se myös ottaa ja todennäköisesti aiheuttaa toiminnallaan asunnottomuuden lisääntymistä. Asunnottomuuden poistamisessa ja ennaltaehkäisyssä ovat kuitenkin kohtuuhintaisten asuntojen riittävä määrä ja myös riittävät tukipalvelut kuten asumisneuvonta ja asumistuki tärkeitä elementtejä. Näitä kaikkia heikennetään hallitusohjelmassa. Esimerkiksi asumisneuvonnan avustukset puolitetaan, vaikka se on osoittautunut tehokkaaksi tavaksi ennaltaehkäistä asunnottomuutta, puhumattakaan asumistuen leikkauksista, joka on saanut aikaan ennen näkemättömän muuttoliikkeen vuokratasoltaan edullisimpiin asuntoihin, joita ei täältä Etelä-Suomesta tahdo löytyä. Hyvin ristiriitaista politiikkaa siis. Siksi meidän tulee täällä keusotessa varautua asunnottomuuden ja sen kautta myös hätä- ja tilapäismajoituksen tarpeen lisääntymiseen.


Emme  voi keusotessa jäädä asunnottomuustyön osalta makaamaan tuleen vaan meidän on jatkettava ennaltaehkäisevää ja korjaavaa työtä aktiivisesti, vaikka tämä hallitus sitä monelta osin vaikeuttaakin.  

Valtuustoaloitteen vastauksessa on kolme vaihtoehtoa, joista henkilökohtaisesti pidän vaihtoehtoa 3 parhaimpana. Siinä on yhdistetty asumispäivystys, tilapäismajoitus, päiväkeskus ja asumispalvelu, joka voisi olla kustannuksiltaan edullisinta kevyttä tuettua asumista. Näin saisimme asunnottomien palveluketjun kokonaisuuden hallintaamme ja säästäisimme samalla ostopalveluista. Asiakas saisi matalalla kynnyksellä palvelua akuutissa kriisitilanteessa ja myös tarvittaessa joustavasti ohjausta palvelutarvettaan vastaavaan tahoon. Kannustan siis tämän hyvän vastauksen pohjalta arvioimaan tarkemmin kustannusvaikutuksia tulevan investointiohjelman ja lainanottovaltuuksien näkökulmasta sekä hakemaan rohkeasti hallitusohjelmassa mainittua rahoitusta.  

Valtuustoaloitteen vastauksessa annetut perustelut asumispäivystysyksikön ottamiseksi omaksi toiminnaksi eivät minua vakuuta; ei ole investointisuunnitelmassa, ei ole lainanottovaltuutta, ostopalveluja on tarkoitus vähentää, mutta ko palvelusta osa on tarkoitus kilpailuttaa, Ridasjärven tilanne on selvittelyssä jne. Eiköhän me pystytä parempaan? Asunnottomuuden ennaltaehkäisyssä ja vähentämisessä johdonmukainen ja pitkäjänteinen työ tuottaa tuloksia ja kustannussäästöjä.


Lopuksi haluan toivottaa Keusoten kaikille työntekijöille ja valtuustokollegoilleni hyvää kesää ja kiittää heitä kuluneesta keväästä. 

Pirjo Komulainen,
Palveuiden järjestämisen lautakunnan varapuheenjohtaja