Ryhmäpuhe 14.12.2023: § 67 Esitys mielenterveys- ja päihdehuollon asumispalveluissa olevan käyttövaran alentamisesta.

Ajankohtaista,Ryhmäpuheenvuorot

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuuston kokous 14.12.2023


Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut ja muut kuulijat

Yhtymähallituksen helmikuussa 2022 hyväksymän  mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumispalvelujen kriteerit- asiakirjan mukaan, 

  • Asumispalvelut ovat kuntouttavaa ja tavoitteellista palvelua ensisijaisesti työikäisille asiakkaille, jossa asiakkaan arjenhallinnan sujuminen, asumisen taitojen vahvistaminen, toimintakyvyn ylläpitäminen/edistäminen, yhteiskuntaan osallistumisen (esim. harrastaminen, työtoiminta, kulttuuri) ja itsenäisen selviytymisen tuki ovat keskiössä.
  • Asumispalvelun tavoitteena on asiakkaan kuntoutuminen mahdollisimman itsenäiseen tai kevyeen asumispalveluun ja/tai asiakkaan toimintakyvyn ylläpitäminen.

Yksi osa näiden tavoitteiden mahdollistamisessa on riittävä kuukausittainen käyttövara. Onneksi aluehallitus päätöksessään kohtuullisti käyttövaran alkuperäistä leikkausehdotusta.  Aluevaltuustoryhmästämme kaikki eivät kuitenkaan ole tyytyväisiä tähän ratkaisuehdotukseen, joka kieltämättä puolitti alun 40%:n leikkauksen. Meillä on kuitenkin erilaisia näkemyksiä siitä, onko tämäkään ehdotus kohtuullinen.


Käyn tässä läpi muutamia esittelytekstin ja taloussuunnitelman kohtia, joista ryhmämme on yksimielinen. 

Esittelytekstissä sanotaan seuraavasti:

Mielenterveys- ja päihdepalvelujen asumispalveluissa olevien kaikkien asiakkaiden käyttövara on aikaisemmin kuntayhtymän aikana korotettu. Käyttövara on ollut korotettuna siitä syystä, että on ajateltu mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden kuntoutuvan asumispalveluista omaan kotiin ja muiden tulolähteiden piiriin. Ei ole tehty systemaattista seurantaa siitä, onko korotetulla käyttövaralla ollut myönteinen vaikutus asiakkaiden kuntoutumiseen.

  • Asiakkaan näkökulmasta asiakasmaksulain muutoksen myötä käyttövaraa ei korotettu vaan se jäi samalle tasolle, mitä se oli ollut koko kuntayhtymän ajan. Asiakkaiden kuntoutumista myös seurattiin hyvin tiiviisti ja raportoitiin kuukausittain kevyempiin palveluihin ja itsenäiseen asumiseen siirtyneiden asiakasmäärä ja tästä aiheutunut kustannusten väheneminen. 

Toivottavasti nämä raportit ovat vielä tallessa, sillä jos päätösehdotus täällä aluevaltuustossa nyt hyväksytään, on ensiarvoisen tärkeää seurata leikkauksen vaikutusta asiakkaiden kuntoutumiseen ja ehkä verrata kuntayhtymän aikaan tehtyihin raportteihin. Tosin henkilöstöresurssia on niiden aikojen jälkeen lisätty, joten luvut eivät ole vertailukelpoisia, suuntaa antavia kuitenkin.


Vaikutusarviointina taloussuunnitelmassa esitetään seuraavaa:

  • Laskennallisen säästövaikutuksen arvioidaan olevan alkuperäisen esityksen mukaan noin 400 000 €/v. Laskennallinen säästövaikutus tässä aluehallituksen esityksessä on noin 200 000€/v

Asiakasmaksut asumispalvelussa ovat tuloperusteisia ja siten yksilöllisiä. On huomioitava, että ympärivuokautisen palveluasumisen maksu saa olla enintään 85% asiakkaan kuukausituloista, joista on tehty laissa säädetyt vähennykset. Laskennalliset säästövaikutukset on laskettu sillä oletuksella, että näiden 311 asiakkaan tulot ovat niin pienet, etteivät ne ylitä minimi käyttövaraa. 

Esittelytekstistä ei käy ilmi, mikä olisi yksilöllisen harkinnan perusteella määriteltyjen asiakasmaksujen korottamisen taloudelliset vaikutukset.  Ei myöskään se, kuuluvatko nämä kaikki 311 asiakasta tuloluokkaan, jossa olisi käytössä vain tämä minimi käyttövara. 

  • asiakasvaikutuksena todetaan asiakkaalle jäävän 116 €/kk vähemmän rahaa käyttöön. 

Asiakasvaikutusten arviointia olisi kannattanut laajentaa arvioimalla käyttövaran leikkauksen vaikutuksia asiakkaan arkielämään, osallistumiseen ja kuntoutumiseen. Jos vaikutusten ennakkoarviointiin halutaan kunnolla paneutua, olisi voinut kysyä myös asiakkailta ja heidän edunvalvojiltaan, mitä vaikutuksia he arvioivat leikkauksella olevan.

  • Henkilöstövaikutuksissa arvioidaan, että harkinnanvaraisten päätösten teko saattaa lisääntyvä

Mitkä vaikutukset asiakasmaksupäätösten lisääntymisellä ovat henkilöstön työajan käyttöön ja työprosesseihin. Kuinka paljon arvioidaan harkinnanvaraisten asiakasmaksupäätösten lisääntyvän jne.

  • muina vaikutuksina esitetään, että asiakkaat ovat jatkossa tasa-arvoisessa asemassa.

Tulotason perusteella asiakkaat eivät tule kait koskaan olemaan tasa-arvoisessa asemassa. Käyttövaran leikkaus koskettaa jo heikoimmassa asemassa olevista asiakkaista kaikkein pienituloisimpia, takuueläkkeellä ja kuntoutustuella olevia. Se on realiteetti, joka on tunnustettava. Leikkauksen vaikutuksia voidaan kuitenkin lieventää, ohjeistamalla asiakkaita, edunvalvojia ja asumisyksiköiden henkilökuntaa hakemaan harkinnanvaraista asiakasmaksun alentamista. Hakuprosessin on oltava joustava ja selkeä, jotta asiakkaan on helppo olla yhteydessä tarvittavaan tahoon tarpeen ilmetessä.


Kuntoutumisen tavoitteena  on asiakkaan suuntautuminen asumisyksikön ulkopuolelle. Jo niin arkisella asialla kuin  säännöllisillä kaupassa käynneillä saavutetaan monta kuntoutumista edistävää tekijää; opitaan rahan käyttöä, saadaan liikuntaa, nähdään ihmisiä jne. Siihen tarvitaan kuitenkin rahaa ja Suomen neljään vuodenaikaan sopivaa vaatetusta. Niukalla käyttövaralla jo näiden hankintojen tekeminen voi  olla vaikeaa. 

Tasa-arvon näkökulmasta voidaankin todeta, että nykyinen taso (toimeentulotuen perusosa vähennettynä ruokakustannuksilla) on tasa-arvoisempi kuin leikattu käyttövara. Asiakasryhmä on pääsääntöisesti työikäisiä, joilla ei juurikaan ole fyysisiä rajoitteita ja tavoitteena on osallistuminen sekä kiinnittyminen normaaliin arkiseen elämään myös asumisyksikön ulkopuolella.

Lopuksi voidaan todeta, että Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä on huolissaan käyttövaran leikkauksen vaikutuksista. Siksi ehdotamme päätökseen lisättäväksi seuraavan toimenpide aloitteen, aiemmalta nimeltä ponsiesityksen:

Aluevaltuustolle raportoidaan kaksi kertaa vuodessa mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumispalveluissa olevien asiakkaiden kuntoutumisen etenemisestä ja käyttövaran alentamisen vaikutuksista (kustannusvaikutus, harkinnanvaraisten asiakasmaksupäätösten määrä).


Olemme valmiita työskentelemään sen eteen, että mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumispalveluissa olevien asiakkaiden käyttövara turvataan riittävällä tasolla. Tämä on tärkeää asiakkaiden kuntoutumisen ja hyvinvoinnin kannalta. Raportoinnin avulla voidaan arvioida käyttövaran alentamisen vaikutuksia ja tehdä tarvittavia muutoksia siihen.

Lopuksi aluevaltuustoryhmämme toivottaa kaikille Rauhallista Joulua ja Hyvää Uutta Vuotta.

Sosialidemokraattisen aluevaltuustoryhmän puolesta
Pirjo Komulainen, palvelujen järjestämisen ltk:n varapuheenjohtaja


Aluevaltuuston kokous päätti alentaa äänin 48-19 mt- ja päihdekuntoutujien käyttövaraa 1.3.2024 alkaen 226,5€/kuukausi. Aluevaltuustossa käsitelty muutosesitys olisi säilyttänyt käyttövaran ennallaan.

Aluevaltuuston kokous päätti hylätä ponsiesityksen äänin 41-26 (1 tyhjä). Kokouksessa käytiin keskustelua esimerkiksi laajentaako päätöstä ja kokousvirkailijat lopulta totesivat, ettei ponsiesitys laajenna päätöstä, tai ole sen kanssa ristiriidassa.